>
TO MY !

TO MY !

TO MY !

...działania grupy można zauważyć już na początku lat 90-tych...
DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA I SPOŁECZNA

DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA I SPOŁECZNA

DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA I SPOŁECZNA

...działamy, pomagamy...
WYJAZDY, IMPREZY

WYJAZDY, IMPREZY

WYJAZDY, IMPREZY

...aktualności z życia grupy...
SZKOLENIA, TRENINGI

SZKOLENIA, TRENINGI

SZKOLENIA, TRENINGI

...ćwiczymy, uczymy...
MOTOCYKLE, PORADNIK

MOTOCYKLE, PORADNIK

MOTOCYKLE, PORADNIK

...wszystko o motocyklach, doradzamy...

Wymiana oleju-Kawasaki Z750

Wymiana oleju w motocyklu to kluczowa sprawa - gwarantuje długotrwałą sprawność naszej maszyny. Jest to dośc prosty zbiór czynności, który można wykonac samodzielnie bez potrzeby korzystania z pomocy specjalistycznych narzędzi. Do wymiany nie potrzeba także specjalnej wiedzy technicznej z zakresu mechaniki motocyklowej, dlatego każdy motocyklista , który może wygospodarować 30 min wolnego czasu i nie ma problemu z odkręceniem kilku śrubek może wykonac ją samodzielnie. Przygotowaliśmy , krótki instruktaż samodzielnej wymiany dla poczatkujących.

Na początek motocykl należy umyc jesli jest brudny i zabłocony. Do wykonania wymiany potrzebne nam jest miejsce gdzie będziemy mogli stabilnie postawic motocykl, klucz do odkręcania filtra oleju ( do nabycia w każdym sklepie motoryzacyjnym - najlepsze są paskowe z paskiem tekstylnym ), klucz nasadowy, płaski lub oczkowy do odkręcenia śruby spustowej i zbiornik na zużyty olej. Zbiornik można łatwo zrobic ze starej bańki po oleju. Należy zakupic również olej do danego silnika wg. zaleceń instrukcji obsługi oraz filtr oleju. Filtr oleju nie musi byc oryginalny - istnieje wiele zamienników, szczególnie popularne marki HifloFiltro. Aby sprawdzic jaki filtr pasuje do naszego motocykla należy zajrzec do katalogu na stronie producenta i udac się do najbliższego dystrybutora np. sieci sklepów InterMotors lub InterCars w przypadku filtrów HifloFiltro i dokonac zakupu. Klucz do filtrów oleju dostaniecie również w tym samym sklepie, podobnie olej - do motocykli szczególnie polecamy produkty marki Motul.

 

Motocykl należy stabilnie ustawic w tym wypadku przydatna może byc podstawka centralna lub jesli motocykl nie jest w nią wyposażony podstawowa podstawka akcesoryjna.

Jeśli motocykl już dobrze i stabilnie sam stoi to należy zlokalizowac filtr oleju i śrubę spustową.

Należy teraz odpalic motocykl aby silnik był lekko rozgrzany - pozwoli to łatwiej spłynąc staremu olejowi. Trzeba jednak pamietac aby znów kolektor wydechowy zdąrzył trochę ostygnąc zanim wsadzimy dłoń miedzy kolektor i sie oparzymy - filtr oleju w naszym wypadku znajduje się z przodu silnika miedzy kolektorem wydechowym. Należy odkręcic korek wlewu oleju zanim odkręcimy korek spustowy na dole silnika.

Pod korkiem wlewu znajduje się gumowy o-ring uszczelniający, jesli się przykleił do obudowy to należy go zdjąc i obejrzec czy nie jest uszkodzony.

Teraz luzujemy korek spustowy oleju za pomocą klucza. Pod korek podstawiamy wcześniej przygotowany zbiornik na zużyty olej. Ręką odkręcamy korek uważając aby nie ubrudzic się zbyt mocno, dobrze byłoby żeby korek nie wpadł nam w zbiornik na olej ponieważ ten szybko wypełni sie zużytym olejem po wyjęciu korka. Korek należy oczyścic - pod korkiem znajduję się miedziana lub aluminiowa uszczelka, często wprasowuję się w śrubę spustową i wychodzi razem z nią lub przykleja się do miski olejowej - jeśli tak się stało to nie nalezy zrywac na siłę podkładki uszczelniającej aby jej nie uszkodzic. Powinniśmy jedynie dokładnie ją obejrzec czy nie jest uszkodzona, nie ma na niej jakiś zadziorów - powinna byc gładka. Jeśli podkładka jest uszkodzona to należy ja wymienic - możną ją dostac np. w Agromie lub innym sklepie rolniczym, Wyczyszczony korek odkładamy w bezpieczne miejsce.

Teraz bierzemy się za filtr oleju, zanim jednak go odkręcimy powinniśmy rozłożyc pod nim i w jego okolicy jakis materiał, który wchłonie ewentualny olej jaki pozostał w filtrze i silniku.

W filtrze przeważnie znajduje się jeszcze do 300 ml oleju. Po wyjęciu wylewamy olej z filtra, a zużyty filtr oddajemy do utylizacji.

W miejscu zamontowania filtru jeszcze może wyciekac olej, dlatego należy pilnowac aby nie naciekło go na kolektor wydechowy lub miedzy plastyki gdzie będzie zalegac.

Sprawdzamy czy z korka spustowego jeszcze wyciekac olej - jeśli nie to zabieramy spod motocykla zbiornik ze zużytym olejem i odstawiamy w bezpieczne miejsce.

Teraz należy oczyścic miejsce przykręcenia korka oleju w misce olejowej. Po tej czynnosci możemy wkręcic korek na swoje miejsce. Uwaga! Musimy pamietac , że miska olejowa jest aluminiowa! Przykręcac korek trzeba z umiarem, nie musi on byc przykręcony na siłę. Kręcąc na siłę łatwo uszkodzic gwint w misce olejowej!

Po wkręceniu korka rozpakowujemy nowy filtr a jego gumową uszczelkę smarujemy starym olejem.

Nowy filtr przykręcamy w miejsce starego nie używając klucza! Należy dokręcic go ręką z pomocą szmatki, dzięki której ręka nie będzie się ślizgac na filtrze - tyle wystarczy.

Teraz możemy wlac nowy olej do silnika. Korek wlewu już wiemy gdzie jest więc nie będzie problemu. Informację na temat ilości oleju jaki nalezy wllac możemy znaleźc w instrukcji lub często na bloku silnika naszego motocykla.

Należy pamietac, że oleju w silniku nie może byc ani za dużo, ani też za mało. Przy czym często podawane są różne ilości potrzebnego oleju - przy wymianie z filtrem, bez filtra lub też przy całkowitym rozłożeniu silnika. W silniku zawsze pozostaje odrobina oleju jeśli nie został rozebrany na części pierwsze.

Stan oleju sprawdzamy w okienku lub za pomocą bagnetu - zależnie od modelu motocykla. Powinien znajdowac się powyżej wskazanej połowy.

Teraz na chwilę odpalamy motocykl, gasimy, czekamy aż przestygnie i ponownie sprawdzamy stan oleju. Jeśli jest go za mało to uzupełniamy wg. wskazań bagnetu lub okienka kontrolnego. Uwaga! Musimy pamiętac że stan oleju sprawdza się gdy motocykl stoi na obu kołach w pozycji pionowej na równej powierzchni, nie na bocznej stopce, podstawce centralnej lub innej. Ewentualne braki należy uzupełnic.

Uwaga! Zanim pojedziemy jeździc należy dokładnie powycierac wszystkie miejsca gdzię miał miejsce ewentualny wyciek na inne podzespoły. Szczególnie kolektor wydechowy ponieważ olej na nim moze się zapalic! Przestawiając motocykl z miejsca wymiany należy uważac aby koło nie wjechało w ewentualny olej jaki wyciekł nam poza zbiornik na zużyty olej! Zabrudzona w oleju opona będzie się ślizgac i może to doprowadzic do wywrotki lub wypadku.

Zużyty olej należy oddac do utylizacji, w każdym wiekszym mieście znajdziecie firmę lub instytucję zajmującą się recyclingiem oleju. Dla osób prywatnych - bezpłatnie! Więcej informacji...


Życzymy udanych wymian w waszych motocyklach, powodzenia!

szachownica mb

NASZ KALENDARZ IMPREZ

...nadchodzące wydarzenia...

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
Data : 2018-06-01
2
Data : 2018-06-02
3
Data : 2018-06-03
4
5
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Partly cloudy

18°C

Olsztyn

Partly cloudy
Humidity: 76%
Wind: N at 22.53 km/h
Tuesday 13°C / 24°C Partly cloudy
Wednesday 14°C / 24°C Mostly sunny
Thursday 13°C / 28°C Rain
© 2017 MotoBracia.pl. All Rights Reserved. Designed By RedM